RSS

Możliwość kompensacji grubości tarczy w mini pilarce

04 Kwi

No, to jak sądzę, w odniesieniu do mini pilarki o stałym kacie ustawienia tarczy, dobrnęliśmy do końca. To znaczy tak mi się tylko wydaje. Bo, kto wie. może doczekam się kogoś chętnego do współpracy i zostanie załatwione moje największe marzenie, czyli sterowanie  tak w odniesieniu do tej pilarki, jak i do tej, ze zmiennym katem ustawienia tarczy, którą szczegółowo będę omawiał w następnych wpisach, a którą już częściowo przedstawiłem, jak i w odniesieniu do mini tokarki CNC.

Tak czy siak, we wcześniejszym wpisie, zasygnalizowałem brak możliwości kompensacji grubości tarczy tnącej. Wydaje się to niezbędne w sytuacji, gdy komuś przyjdzie ochota, albo potrzeba, zastosowania czegoś grubszego albo odwrotnie.

Puntem wyjścia jest oczywiście to, co pokazywałem już wielokrotnie, a teraz tradycyjnie na rysunku 1, który stopniowo będziemy „rozbierać”, aby dojść do szczegółów.

Złożenie mini pilarki SKT V6 komplet

Rysunek 1 Mini pilarka SKT z kompletem prowadnic

Ukrywamy prowadnice i zubożona mini pilarka, pokazana została na rysunku 2. Nie mniej jednak proszę zwrócić uwagę na dwie łukowe prowadnice ulokowane po lewej stronie obudowy.

Złożenie mini pilarki SKT V6

Rysunek 2 Mini pilarka SKT, bez prowadnic i blokady stołów

Czas na ukrycie lewego stołu, co umożliwia pokazanie niezbędnych zmian, jakie należało przeprowadzić, aby osiągnąć zamierzony cel. Jak widać na rysunku 3 prowadnica stołu lewego, umieszczona została na specjalnej ramie, przymocowanej do wózków.

Kompensacja -widok ogólny

Rysunek 3 Mini pilarka SKT, po ukryciu lewego stołu.

Wózki te, wraz z prowadnicami, albo jak kto woli szynami, znane są z innych konstrukcji, ale dla porządku podaję ich typ, zaś wymiary i modele 3D, znajdziecie na stronie IGUS-a. Konkretnie idzie o wózek TW-04-15 oraz o prowadnicę TS-04-15. Na rysunku 4 już są częściowo widoczne. W zasadzie rysunek ten wyjaśnia wszystko, ale bądźmy konsekwentni i powiększajmy.

Jednak ideę można już wyjaśniać. Mamy więc mimośród osadzony w uchwytach przymocowanych do boku pilarki. Do tego samego boku, przymocowane są dwie prowadnice, których środek, leży w osi obrotu mimośrodu.

Kompensacja - zbliżenie

Rysunek 4 Widok płyty mocowania prowadnic stołu oraz wózków TW i prowadnic TS, firmy IGUS

Do płyty mocowania prowadnic stołów przymocowane zostało, łożyskowane koło, dociskane sprężynami do mimośród  Z kolei on sam poprzez śrubę i prowadnicę zewnętrzną, obracany jest według potrzeby po łukach mocowany poprzez docisk, widoczny na rysunku 5

Kompensacja - zbliżenie 5

Rysunek 5 Szczegóły rozwiązania mechanizmu kompensacji.

Na rysunku 6 pozwoliłem sobie pokazać, po ukryciu płyty mocowania, szczegóły, zarówno lokalizacji elementów mechanizmu, jak i styku mimośród- koło „reakcyjne. Widać także fragment mocowania sprężyn pozwalających uzyskać permanentny docisk, obu tych elementów.

Kompensacja - zbliżenie 3

Rysunek 5 Szczegóły rozmieszczenia elementów układu kompensacji.

Jeszcze wyraźniej są one widoczne na rysunku 6. Proszę się nie zrażać, luzem pomiędzy zagiętymi końcami sprężyn, a ich mocowaniem. ta subtelność programu ALIBRE znajdzie swoje odbicie pod koniec niniejszego wpisu. Zakładam jednak, że osoby zainteresowane, zastosują taka długość sprężyny, aby ten ciągły docisk występował i aby nie był przesadzony.

Kompensacja - zbliżenie 4

Rysunek 6 Elementy układu kompensacji widziane od dołu mini pilarki.

Jak sądzę, rysunek 7 wyjaśnia chyba wszystko. Mamy tu zarówno mimośród, jak i koło dociskowe, a także sprężyny wraz ze sposobem ich mocowania. Co prawda, zaczynam wątpić w aktywność Szanownych Gości, ale dla czystości sumienia napiszę po raz kolejny. Pliki źródłowe udostępniam ZA DARMO!!!!.

Kompensacja - zbliżenie 6

Rysunek 7 Następny widok szczegółów układu kompensacji grubości tarczy tnącej.

Bez omawianego układu, dla tarczy jaka wybrałem, zostawiłem luz, po obu stronach, równy 0,6 mm. Rysunek 8 tego nie uwidacznia, ale proszę sobie przypomnieć, zawsze w ten sposób prezentowałem tę mini pilarkę. Natomiast po przeróbce, układ, który został dołączony  daje mi możliwość odsunięcia stołu o 2 mm, co razem daje szansę zastosowania tarczy o grubości około 3 mm, czyli nawet małego freza tarczowego.

Widok kompensacji szczeliny

Rysunek 8 Widok szczeliny

Na rysunku 8, pokazuje to w całej krasie. Jest dokładnie po 0,6 mm z każdej strony, teraz jednak mam możliwość dobory, według własnego życzenia.

Czy rozwiązanie jakie przyjąłem jest idealne? Nie, a przynajmniej nie jest to jedyne, o którym myślałem, Krążyłem przy przekładni ślimakowej, ale ostatecznie doszedłem do wniosku  że zwyczajny majsterkowicz  taki jak ja, woli pójść i zamówić u jakiegoś „laserowicza”, elementy o jednej grubości, stąd wszędzie blacha 4 mm, pospawać i mieć problem rozwiązany.

Widok szczeliny 1

Rysunek 8 Widok szczeliny od góry.

W poprzednich wpisach, tak samo jak i dzisiejszym, zawarłem pewne nietypowe rozwiązanie. Trochę się dziwię, że nikt na to nie zwraca uwagi, ale trudno, Widać, wszyscy akceptują to co jest. Może kiedyś, ktoś zapyta dlaczego właśnie tak, a wówczas odpowiem.

Teraz zaś, coś na temat sprężyn, które, tak jak i całe projekty, powstają w ALIBRE. Ogólnie procedura ich tworzenia jest prosta, albo nawet bardzo prosta. Mają jednak tę wadę, że są tylko rysunkiem i jako takie w złożeniach, a szczególnie w symulacjach nie chcą się uginać. Najpierw proszę obejrzeć poniższy filmik

No i co, można? No, niby można, ale to ja Was oszukałem. Tych co nie lubią żartów, przepraszam,. No niestety, to co pokazałem  jest elastyczne jedynie w takim ZŁOŻENIU, bo to nie jest sprężyna, tylko układ połówek połączonych swoistymi „przegubami”. Szkoda, bo wówczas symulacja, pokazana na filmie, pokazanym poniżej, byłaby bardziej dokładna.

Dzisiejszy wpis, w zasadzie kończy cykl dotyczący mini pilarki o stałym kącie ustawienia tarczy. W następnych wpisach zajmiemy się szczegółami mini pilarki, w której zastosowałem możliwość regulacji tego kąta. Cały czas stosuję rozwiązania czysto mechaniczne. Może to wada, może nie. Może kiedyś przejdziemy do sterowania niektórymi choćby parametrami.

Życząc wszystkim tego co najlepsze, a także nadal licząc na Waszą aktywność,

pozdrawiam serdecznie

Janusz

 

Tagi: , , , , , , , ,

Skomentuj

 
