RSS

Możliwości na życzenie, czyli wyrzynarki włosowej część 4

24 Mar

W dotychczasowych wpisach, w których przedstawiałem różnego rodzaju analizy, zasygnalizowałem możliwość uzyskania różnych zakresów parametrów  które użytkownik może dobierać sam. Dzisiaj chciałbym zamknąć ten wątek przedstawiając model koncepcyjny, może nie kompletny, ale przecież nie idzie o to abym, za Ciebie, Szanowny Gościu, wykonał całą robotę. Każdy przecież ma swoje potrzeby i w odniesieniu do tych potrzeb, już na etapie projektowania, powinien dobrać parametry konstrukcji.

Zacznijmy więc od podzespołu napędowego. Jak widać na rysunku nr 1, przykleiłem się do koncepcji tego dziwnego walka mimośrodowego. Możemy nazywać go nawet krzywym wałkiem, co w gruncie rzeczy odda jego śmieszny kształt..

Model nr 3 - napęd

Rysunek 1 Model koncepcyjny podzespołu napędowego

W tym konkretnym przypadku ukryłem prowadnicę złączki oznaczonej żółtym, która odgrywa jednocześnie rolę ślizgu połączenia obu zastosowanych przegubów. Jak to działa można zobaczyć poniżej.

.

Jest to klasyczna symulacja, więc nie należy oczekiwać zbytnich prędkości. Idzie tylko o to, aby sprawdzić zasadę działania.Na tej bazie, bez zbędnych upiększeń i dbałości o detale, zbudowałem resztę modelu, który pokazuję na rysunkach nr 2 i 3.

Model nr 3 - rozbudowany

Rysunek 2 Model kinematyczny 1

To samo w widoku z innej strony.

Model nr 3 - rozbudowany 2

Rysunek 3 Model kinematyczny 1 – widok od frontu

W zasadzie jeden rysunek by wystarczył, ale zamieszczam dwa, aby wyraźniej było widać, że to tylko model.

Symulację działania można zobaczyć na poniższej symulacji.

.

Jak widać, ta koncepcja umożliwia poprzez zastosowanie mechanizmu przesuwu zespołu napędowego, która w efekcie zmienia promień mimośrodu, uzyskanie zmiany skoku uchwytów brzeszczota, oczywiście w określonym zakresie. W szczególe, o ile to jest szczegół, pokazuje to poniżej.

Oczywiście otwartym pozostaje pytanie dotyczące pożądanego zakresu skoku, ale na to pytanie, tak mi się przynajmniej wydaje, odpowiedziałem wcześniej. Przypomnę jednak pewną analizę geometryczną.

Analiza geometryczna uchwytu

Jeszcze raz powtórzę, co z niej wynika. Otóż, skok Y uzależniony jest od ilorazu parametrów „L” i „H”, pomnożonego przez „X”. Innymi słowy mówiąc, projektując uchwyt, mamy możliwość  takiego dobrania parametrów „L” i „H”, aby wartości „Y” odpowiadały naszym wymogom. Jeżeli jednak nie jesteśmy pewni, jakie skoki nam będą przydatne, to najprostszym rozwiązaniem jest dobranie zestawu np. trzech kompletów uchwytów o różnych proporcjach „L” do „H” i pokrycie całego potencjalnego zakresu skoków.

Aby to udowodnić obliczyłem parametry, o których mówię, dla trzech wariantów. Przyjąłem jednakowa wysokość uchwytu i dla niej przyjąłem trzy różne długości ramienia, tzn. 70, 45 i 15 mm.

Kąt sworznia (stopnie) 20 20 20
L=Długość uchwytu [mm] 70 45 15
H=Wysokość uchwytu [mm] 15 15 15
K=L/H 4,67 3 1

Następnie obliczyłem skok uchwytu brzeszczota dla podanych wyżej wymiarów, co pokazuję w tabeli poniżej.
TabelaTo co jest interesujące zaznaczyłem kolorem czerwonym. Jak widać, dobierając parametr Yn, czyli odsunięcie zespołu napędowego i dobierając odpowiedni uchwyt brzeszczota, możemy uzyskać duży zakres jego skoku.

Jeszcze raz podkreślam. Obliczenia powyższe mają jedynie przykładowy charakter. Każdy, kto zamierza się zająć zaprojektowaniem własnej wyrzynarki, powinien sam dobrać takie parametry, które będą odpowiednie do pracy jaka ma zamiar wykonywać.

Myślę, że sprawy dotyczące koncepcji, zostały domknięte. Jeśli ktoś ma pytania w tej kwestii, albo innej, proszę o kontakt.

Być może coś pominąłem, może na coś jeszcze powinienem zwrócić uwagę. Sam nie wiem. Materiał ten traktuję jako podstawę do dyskusji.

Dziś niedziela i to szczególna. Czas poświęcić palemkę. To dla mnie bardzo ważne.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie i jak zwykle zapraszam do dyskusji i publikacji własnych projektów.

Janusz

 

Tagi: , , , , , , ,

Skomentuj

 
