RSS

Dla tych, którzy poszukują modeli 3D

19 Lu

Nie w głowie mi reklamowanie amerykańskich stron internetowych, ale bywa w życiu tak, że czasami trzeba komuś pomóc. Nie wiem komu pomagam, bo nie był uprzejmy się przedstawić i zadać pytania, wiem tylko, że szukał modeli 3D do pasowych przekładni zębatych.

Przykłady elementów

Rysunek 1 Przykłady pobranych modeli 3D

Przepraszam, ale „łopatologicznie” wyłożę zagadnienie, aby definitywnie zamknąć temat. O ile mi wiadomo, bo sam z tego korzystałem, na stronie Firmy WOBIT, jest schowek z modelami 3D (tutaj). Oczywiście problem jest szerszy, bo projektując przekładnię, w zależności od modułu, średnicy kół i posiadanego miejsca, rozstaw osi kół będzie inny. Sposobów wyliczenia te odległości jest wiele. Odradzam korzystanie z kalkulatora umieszczonego na pewnej stronie, bo ktoś tam coś pomylił i wychodzi nie to co powinno.

Ja korzystam ze strony https://sdp-si.com/eStore/cd.asp. Na początku zaznaczyłem, że będzie łopatologicznie, więc będzie, co zauważyć można już na rysunku 1. O niech mi to będzie wybaczone! Reklamować amerykańską stronę, brrr!!!!

Strona wejściowa SDP-SI

Rysunek 2 Ekran startowy

Tutaj oczywiście zaznaczamy widoczny link i brniemy dalej. Pojawia się tabela pokazana na rysunku 3, gdzie możemy wprowadzić swoje parametry. Wybieramy cale albo mm i resztę potrzebnych parametrów.

Dobór kól pasowych zębatych

Rysunek 3 Dobór elementów pasowej przekładni zebatej

Tak więc wprowadziłem to, co mi fantazja dyktowała, co zaznaczyłem na rysunku 4.Każda zmiana jednego z wprowadzonych parametrów, powoduje natychmiastową zmianę pozostałych. Należy pamiętać jedynie o tym, aby unikać wielkości, takich jak np. ilość zębów w kołach, które są oznaczone gwiazdką. Ot i wszystko.

Dobór kól pasowych zębatych 2

Rysunek 4 Dobór parametrów zębatej przekładni pasowej

Skoro już wybrałem, to mogę ze spokojem kliknąć na „Show Parts” i pokaże mi się wykaz tej części dla np. różnych szerokości paska, co pokazuje na rysunku 5

Dobór kól pasowych zębatych 3

Rysunek 5 Prezentacja wybranego elementu przekładni

Ja wybrałem koło do paska o szerokości 9 mm co zaznaczyłem na rysunku 5.

Dobór kól pasowych zębatych 4

Rysunek 5 Odpowiedź na nasze zapytanie, a właściwie oferta do wyboru

W odpowiedzi uzyskuję zestawienie parametrów technicznych wybranego koła i możliwość wyboru pliku do pobrania. Oczywiście wybieram 3D, co widać na rysunku 6.

Dobór kól pasowych zębatych 5

Rysunek 6 Prezentacja danych technicznych wybranego typu koła i możliwość pobrania modelu 3D

Teraz generator pyta się o format pliku – rysunek 7.

Dobór kól pasowych zębatych 6

Rysunek 7 Najpierw należy wybrać typ pliku

Wybieram STEP i potwierdzam – rysunek 8.

Dobór kól pasowych zębatych 7

Rysunek 8 Ja wybrałem STEP

Zaczyna się generowanie pliku – rysunek 9

Dobór kól pasowych zębatych 8

Rysunek 9 Generowanie pliku modelu

Po czym już jestem zapraszany do pobrania wygenerowanego pliku – rysunek 10

Dobór kól pasowych zębatych 9

Rysunek 10 Plik został wygenerowany i istnieje możliwość jego pobrania

Już jest!!!!. Został ściągnięty jako ZIP, więc trzeba rozpakować – rysunek 11.

Dobór kól pasowych zębatych 10

Rysunek 11 Plik pobrany w formacie ZIP

Teraz czas na import przez ALIBRE ściągniętego pliku – rysunek 12.

Dobór kól pasowych zębatych 11

Rysunek 12 Plik gotowy do rozpakowania

Oczywiste pytania dotyczące importu. Tu wyjaśnień nie potrzeba. Potwierdzam i czekam – rysunek 13.

Dobór kól pasowych zębatych 12

Rysunek 13 Import pliku STEP przez ALIBRE i tworzenie modelu

No już jest!!! Oto model 3D wybranego przeze mnie pasowego koła zębatego – rysunek 14.

Dobór kól pasowych zębatych 13

Rysunek 14 Wygenerowany przez ALIBRE model pasowego kola zębatego

Można pobrać i pozostałe elementy niezbędne do zaprojektowania pasowej przekładni zębatej. Swoją drogą co za określenie?! Pasowa przekładnia zębata, zębata przekładnia pasowa, czy przekładnia z paskiem zębatym? Sam nie wiem. Niech puryści językowi łamią sobie nad tym głowę.

Dobór kól pasowych zębatych 14

Rysunek 15 Do kompletu pasek zębaty

I w ten sposób dobrnąłem do końca

Przepraszam tych, których tą „łopatologią” uraziłem. Tych zaś, którzy mają jakieś problemy, a którym będę mógł pomóc w miarę skromnych możliwości, zapraszam do komentowania.

Wszystkich zaś namawiam do publikacji własnych projektów.

Z wyrazami szacunku.

Janusz

 

Tagi: , , , ,

Skomentuj

 
