RSS

Czas na mini tokarkę

25 Sty

Ileż można pisać o wykorzystywaniu Alibre do projektowania architektury, mebli, detali zdobniczych, bibelotów itp. Okazuje się, ze pisać można długo, bo jakoś wszystko daje się „wymalować”. To co proste, przychodzi łatwo. To co bardziej skomplikowane wymaga pomysłu i doświadczenia. Ogólnie nie bawię się w subtelności i nie wykorzystuje wszystkich możliwości programu. Stosuje tylko to co da mi w krótkim czasie ten efekt, jaki sobie założyłem. Przyszła pora na mini tokarkę i pomyślałem sobie po przejrzeniu katalogu IGUS-a , że w zasadzie, to do zrobienia zostaje tylko obudowa. Oni zrobili za mnie wszystko !!!

No to do dzieła, tylko o jakiej tokarce myślę? Do metalu czy może do drewna? Oj, chyba do drewna. Ale jaka ona powinna być, czy taka do dłuta, a może powinna posiadać możliwość stosowania wzorników, czyli kopiału? Czy też może zastosować silniczki krokowe i sterować procesem z komputera?

A wreszcie duża czy mała. Duża może później, bo wbrew pozorom najtrudniej jest miniaturyzować, zachowując funkcjonalność.

Nie wchodząc w szczegóły i pomijając pewne uproszczone obliczenia zacząłem przeglądać katalog Firmy IGUS i wybrałem potrzebne elementy. Zacząłem się zastanawiać nad materiałem i sposobem wykonania łoża, albo raczej podstawy tej mini tokarki. Doszedłem do wniosku, że pomimo niewielkich rozmiarów, podstawa powinna być solidna i stosunkowo ciężka, aby nie „biegała” po stole. Oczywiście trzeba zachować możliwość jej przymocowania, ale materiał obudowy, która moim zdaniem powinna być spawana, nie powinien być cieńszy niż 4 mm. Łatwo spawać, a nie przeraża tak jak blacha o grubości 5 mm.

W efekcie powstało coś co pokazuje na rysunku 1 i 2. Rysunek 2 przedstawia celowo oznaczone kolorem czerwonym zastosowane elementy Firmy IGUS.

Złożenie tokarki do drewna - DŁUTO 1

Rys. 1 Widok ogólny mini tokarki VD

Złożenie tokarki do drewna - DŁUTO

Rys 2 Widok mini tokarki VD z wyróżnionymi elementami Firmy IGUS

Dziś zajmę się jedynie łożem, i dlatego pozostałe elementy zostaną ukryte. Z tej przyczyny na rysunku 3, obiekt dzisiejszego wpisu.

Podgrupa podstawy tokarki

Rys 3 Widok łoża mini tokarki

A teraz czas na szczegóły. Do budowy zaprezentowanego łoża wybrałem:

1) prowadnicę IGUS o symbolu WSQ-06-30-CAM-500

Element IGUS - WSQ-06-30-CAM-500

Rys. 4 Prowadnica WSQ-06-30-CAM-500

2) łożysko GSM-0608

Element IGUS  - GSM-0608

Rys. 5. Łożysko GSM-0608

3) sprężynę talerzową JTEM-06

Element IGUS - JTEM-06

Rys 6. Sprężyna talerzowa JTEM-06

Zębate koło pasowe oraz pasek zębaty, pochodzą z innej firmy. Pasek zostanie kupiony, o ile mi się to uda, na tzw. metry, zaś koło zębate zostanie wytoczone z gotowego wałka. Jeżeli zaś zmuszony zostanę do zakupu paska „zamkniętego”, to będzie musiał mieć 380 zębów.

Koło pasowe zębate T2,5-44 zęby

Rys. 7 Zębate kolo pasowe T 2,5-44 zęby

Teraz co do szczegółów rozwiązania. pokazuje je na kolejnym rysunku. Zastosowałem po dwa bloki łożyskujące z panewkami GSM-0608, z umieszczonym pomiędzy nimi zębatym kołem pasowym. Aby uniknąć luzu i problemów z tym związanych pomiędzy koło pasowe a bloki łożyskujące wstawiłem sprężyny talerzowe JTEM-06.

Podgrupa podstawy tokarki - widok od dołu

Rysunek 8 Szczegół rozwiązania łożyskowania zębatego koła pasowego

W celu zapewnienia odpowiedniej stabilności a jednocześnie umożliwić przykręcenie łoza do stołu zastosowałem płytę dolna z otworami.

Podgrupa podstawy tokarki - widok od dołu 1

Rys. 9 Widok łoza mini tokarki od strony płyty dolnej.

Wszystkie elementy blaszane, jak wcześniej zaznaczyłem wykonane są z blachy stalowej czarnej o grubości 4 mm. W celu ułatwienia montażu przed spawaniem, zastosowałem wycięcia, które uniemożliwia pomyłkę a jednocześnie ułatwia wstępne złożenie.

Tyle na temat łoża mini tokarki. Zainteresowanych proszę o kontakt. Jak zwykle pliki źródłowe udostępniam za darmo.

Pozdrawiam wszystkich, którzy poświęcają Swój czas zarówno z zainteresowania problematyką, pasjonatów oprogramowania Alibre jak i wyrobów Firmy IGUS. WARTO, jeszcze raz podkreślam – WARTO!!!

 
2 komentarze

Opublikował/a w dniu 25 stycznia 2013 w IGUS - ułatwienia w projektowaniu

 

Tagi: , , , ,

2 responses to “Czas na mini tokarkę

  1. Jędrek

    27 stycznia 2013 at 23:34

    Fajna strona. Miło jest sobie pooglądać zapalonego majsterkowicza 😉

    Pozdrawiam
    Jędrek

     
    • Janusz

      28 stycznia 2013 at 09:59

      Dziękuję!!!. Liczę na współpracę lub chociaż konstruktywną krytykę.
      Pozdrawiam.
      Janusz

       

Skomentuj

 
